Din och min energi

Energi. Som vi alla består av, ger ut och tar in. Som vi behöver. Som vi behöver göra av med för att inte känna oss rastlösa, understimulerade ( och mer lättirriterade?!), som vi behöver fylla på med för att inte bli orkeslösa, lättare få sjukdomar (och bli mer lättirriterade?!).
 
Kom att tänka på detta nu genom att Johns mor postade en länk till en riktigt tänkvärd text som jag läste, här är den för de som är intresserade.
 
Vad är energi, för mig? Vilken svår fråga! Energi finns överallt. Osynligt och synligt. Inne och ute. Maten vi äter ger energi till exempel. värme är energi, är tankar energi? Jo, jag tror faktiskt att i stort sätt allt är och sänder ut energier på något vis och att vi människor är mottagliga för dessa och påverkar oss antingen negativt eller positivt. Men den energi vi kanske mest talar om är den vi känner som ork, som vi får genom vila och matintag ( ...som man faktiskt kan få för mycket av för att det ska bli destruktivt och slå över till att göra en orkeslös istället för att ge en energi. Lagom är bäst tror jag gäller här!).
 
Några andra viktiga energikällor tänker jag är inspiration, kärlek och värme. Vänlighet. Tro, på andra och oss själva. Bra tankar, känslor och gärningar ger helt enkelt bra energier. Mer sådant! : )
 
Min fibromyalgi tar tyvärr väldigt mycket energi från mig mest hela tiden. Genom att bara vara verkar jag göra av med supermycket energi. När jag aktiverar mig på något sätt försvinner energin i en rasande fart och återhämtningen är inte så enkel. Ibland känns de enklaste vardagssysslorna som ett oöverstigligt berg. Ibland går det faktiskt inte att vila fram energin, vilket borde vara lösningen. Men det är klart, att leva med kronisk smärta/värk i olika grader gör en trött. Det förstår väl vem som helst?
 
Bara tråkigt att det ska vara så. Och att det i vissa fall sätter sig på minnet och ordförrådet är inte det minsta roligt. Jag har ännu inte helt accepterat detta, och inte riktigt lärt mig leva med mitt energislukande tillstånd. Hushålla med energi? När jag väl har energi vill jag ju utnyttja den till 100 %! ... vilket inte verkar vara optimalt, för återhämtningen är ingen rolig process. Måste helt enkelt lära mig att hålla nere energiförbrukningen även när jag känner att jag har energi. Antar att återhemtlingen går snabbare då, vilket gör att jag i längden kan orka med mer.
 
Vad är energi för dig?
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ida

Gör det The secret - Magin. Jag har börjat om på boken igen nu bara för att den ger så himla mycket extra energi... Man går runt och är glad hela tiden. Det kanske kan hjälpa dig med :D

Svar: Jag ska köpa den när jag får min första lön där mitt i sommaren, ser fram emot det! : )
Isabell

2013-04-18 @ 15:27:40
URL: http://drinkitup.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0