Ge plats åt det nya

När jag satt på trappen nu på morgonen och rensade i blomkrukorna tänkte jag att det här är precis som med allt liv, att man måste rensa ut det gamla för att ge plats åt  det mer livskraftiga. Annars tar bördan (i det här fallet de halvt vissnade/vissnade blommorna) kraften från det som kan och ska växa och utvecklas vidare (i det här fallet knopparna och de blommande blommorna).

Så tänker jag att det är det med våra tankar, ägodelar, och människor vi har runt om kring oss också. Det som stjäl kraft och energi på ett dåligt vis från oss ska vi försöka rensa bort, för att vi ska kunna utvecklas och må så bra som möjligt.


Ge plats åt det nya


Uppväxtmiljön betyder riktigt mycket har jag märkt, inte minst i växtriket. I våras när vi rensade ett land på baksidan tog vi upp några jordgubbsplantor och planterade dem på två olika ställen. Det ena stället var en stor kruka med ny jord, det andra stället var ett land på framsidan med gammal jord, som jag blandade upp med lite ny jord. Planoorna i krukan stortrivs och växer så att det knakar, medan plantorna i landet inte vuxit sig mycket större än när vi planterade dem för ca ett par månader sedan. Där ser man.


Syskonplantor med olika näring och uppväxtsställen ...

Kommentarer
Postat av: L-M

Hej gumman

Härligt att följa din blogg.

Kram

L-M

2012-06-08 @ 17:57:27
Postat av: Isabell

Tack fina vännen!

2012-06-12 @ 22:03:47
URL: http://bellatrixofix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0