Ved värmer mer än en gång...

...var det någon klok som sade.



Jag höre det från min far och Carola igår när vi åkte och lassade björkved på släpet. Det gck rätt så snabbt, men varm hann man bli! När vi väl kommite hem skulle veden travas upp också, vilket krävde betydligt mycket mer energi. Och man belv varm. Sen ska man ut och hämta in veden innan man eldar med den, vilket jag kan tänka är den slutgilltiga värmekällan i värmevägen som veden utger. Det kanske startar med när man fäller träden, och sedan klyver veden.

Igår kväll var Syrran, Robin och jag ut och tog några öl i Östersund. Trevligt värre. Pappa fick både skutsa in oss och hämta oss eftersom det inte går några bussar ut till Rödön. Speciellt inte vid den tiden på dygnet.

Idag har jag försökt bygga på min solbränna lite vilket jag tror går ypperligt, bara jag befinner mig utomhus eftersom solen lyser!!! Inte ett moln nu. Lovely.

Jag har även hunnit göra ett betongfat av rabarberblad. Eller i alla fall börjat, för nu ska det torka sakta men säkert. Hoppas det blir bra!

Betongfat. Tanken är att jag ska måla det vitt med svarta ordror,
men det kan ändra sig : )


Vilken sekund som helst kommer pappa med ännu ett lass ved, och pizza. Så då blir det mat och sedan arbete som gäller.

Medan man travar och tycker det är jobbigt gäller det att tänka på det positiva med det. I vinter kommer man lätt tycka att det är värt! Man får träning, man gör nytta, det luktar otroligt gott!!! Och rätt kul är det faktiskt ändå.... :D




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0