Medveten närvaro

2009 gick jag en kurs mindfulness, medveten närvaro. Detta var egentligen ingenting nytt för mig eftersom min mor använder detta i sitt arbete och har pratat om det med mig. Men jag hade liksom aldrig utövat det aktivt så jag tänkte att en kurs, varför inte?
 
 
Under åren som gått har jag till och från varit mer eller mindre medvetet närvarande och aktiv i mitt mindfulness-utövande. För ett par år sedan gick jag även på "mindful eating", helt underbart bra upplägg för mig just då som inte längre hade/har bulimi men ett rätt kaotiskt matmönster och ätande. Grejen är ju att man sedan ska utöva allt detta på egen hand efter introduktionen man får. Disciplin, tålamod, förlåtande, "upp och hoppa" ... "på´t igen". Lättare sagt än gjort.
 
Men övning ger färdighet. Medveten närvaro behövs i vår stressade värld. Här kan du läsa mer om mindfulness om intresse finns. Jag vill även slå ett slag för mindfulness-appen. Den konstar ca 15 kr och har både guidade och "tysta" meditationer samt påminnelser om att man ska vara medvetet närvarande, om man vill aktivera den funktionen. Vad har man att förlora? ca 15 kr och några minuter av sitt liv, men själv tycker jag att det ger så enormt mycket mer! Vad tycker du?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0