Kommunikation sker på mottagarens villkår

Det detta inläggets rubrik säger är det budskapet som mest fastnade hos mig efter förmiddagens föreläsning om att arbeta tillsammans.
 
En mening kan sägas på så otroligt många sätt med olika nyanser i rösten, men olika kroppsspråk och blickar, för att på ett så bra sätt som möjligt (medvetet eller omedvetet) få fram vad man menar. Men hur det mottages kan man som sändare inte alls veta egentligen, utan det beror helt på hur mottagaren tar emot det som sägs. Och det antar jag beror på inställning till både sändaren och situationen, hur fokuserad mottagaren är, tidigare erfarenheter ... listan kan nog göras hur lång som helst kan jag tänka.
 
Det är alltså inte så lätt att få fram det man vill säga på ett bra och rättvisande sätt och man kan inte bara  förvänta sig att när man sagt sin mening så har alla förstått vad man menar lika bra som en själv gör. Detta är lätt att glömma bort ibland, men jag ska göra mitt bästa, både som sändare och mottagare.
 
Det är även viktigt att kommunicera med sig själv, och det gör jag bäst när jag går ut och går. Bilden är tagen på en "självkommunikationsprommenad" på Ramberget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0