Som att svära i kyrkan?

När jag säger till folk att jag redan längtar efter hösten och att sommarvärmen mest är en plåga, så får jag oftast reaktioner som jag kan tänka mig att man hade fått om man svor i kyrkan (eller bar mössa under gudstjänsten?) för x antal år sedan. Kan ni tänka er? Det kanske inte hade varit så populärt att svära i kyrkan i dagens samhälle heller, men jag har fått för mig att reaktionerna var beydligt starkare förr i tiden...

Men jag har kommit på att det andra kallar för "fint väder" kallar jag för "jobbigt väder". Fint väder för mig är då hellre en solig septemberdag med frilsk luft och vackra färger på träden.

Nej, jag är inte alls någt fan av den här hettan. Getingarna och da endra småkrypen hade jag också kunnat klara mig (bra mycket bättre) utan. Fy fan säger jag. Jag är inte heller för tillfället så bekväm med min kropp att jag tycker det är skitkul att visa upp mig i  sommarkläder heller faktiskt och jag är inget vidare förtjust i stort okänt vatten, utan är snarare rädd för det.

När jag ändå håller på så vill jag ta upp den där känslan av att "jag borde vara ute nu när det är fint väder, men jag vill hellre vara inne av någon anledning", så får jag dåligt samvete för att jag håller mig inne. Jaja, det är väl hos mig dessa tankar ligger, men man har ju fått med sig det hela livet att "när det är fint väder ska man vara ute!" och fint väder brukar för de flesta vara synomymt med sommar, sol och värme, har jag märkt.

Visst är det härligt med sol och grönska, men någon måtta får det vara. Några månader kvar att uthärda, sedan kommer finfina hösten då tankar kan tänkas, friskk luft kan inandas och mer ordentliga kläder åker på. Jag ser fram emot mörka mysiga kvällar med tända ljus.

För att väga upp mitt kvelurerande lite känner jag att jag vill skrva några bra saker med sommaren också. Så det gör jag nu då: man behöver inte ha 1000 lager kläder på sig för att bara gå ut och ex. hämta posten.Parkhäng med kall öl och trevligt sällskap, grillat, fågelkvitter (så länge det inte är någon slags skränande fågel som försöker överrösta alla andra smågåglar). Vissa dofter från växtriket är ju underbara! Ligga i en hammok och läsa i skuggan är inte fy skam. Gå barfota är så härligt! Picknicka är en passion, cykla på mindre vägar näst intill fri/helt fri från trafik, frihet! Att ro, helst i hammardammen med vår lilla gula eka. Ja, det finns bra saker med sommaren också!

Nu ska jag återgå till att vara förkyld och svettas bort i hettan. Hejsvejs!
Trackback
RSS 2.0