Vad har jag haft för mig?

(Jag sitter med en liten dator som tyvärr inte kan justera bilderna, så de slängs in precis som de är)
Hej, hej, hej!! Jag hoppas att ni alla haft en God Jul! Just nu sitter jag i en bil på väg upp till Pappa på rödön, utanför östersund, från morfar och Hofors. Jag har haft bra dagar! Tänkte berätta lite om vad jag haft för mig. Direkt efter en redovisning av vårt grupp-arbete den 22/12 började jag min färd mot Hofors. Resan tog ca 1,5 timme längre än vanligt på grund av det ostabila väglaget. Men fram kom vi, och skönt var la det! Den 23:e fyllde Min lillebror Michaels tjej 20 år, så det var kalas i Stigsbo, som ligger i Stjärnsund, Dalarna. Himla mysigt och roligt. Och gott!!
Utanför huset i Stigsbo hade de markerat vägen med marchaller, så fint!

Efter frukost på julaftons morgon tog mamma och jag en romenad runt dammen, Hammardammen, dä jag växte upp. lika vackert som alltid, om inte vackrare. Jag tppar andan varje gång jag kommer dit, vilken årstid det än är. Just denna dag var det KALLT. minns inte riktigt, men runt 20 i alla fall. kanske 25. Men jag gillar det. Bättre än när det är för varmt! : )  Rådjuren har inte så mycket att välja på, de måste vara ute. Och de såg vi. Det nästan kryllade av dem på dammen och i skogen. De är fina.
Det gula huset längst till vänster var vårt. <3

När jag precis hade lärt mig cykla, så cyklade jag förstås så mycket jag bara kunde. Ett minne jag har är när mamma, pappa och jag går här och jag vågar inte cykla ner för denna backen. Då säger mamma. "du får 10 öre av mig om du cyklar ner" Jag tvekar. Då säger pappa: "du får 10 öre av mig också, om du cyklar ner." Jag cyklar! Hemma får jag mina 20 öre, och jag är glad både för pengarna och för att jag vågade cykla. Haha!

Nedanför vårt gamla hus.

Opas hus. 

På juldagen var jag ut, fastän det inte var planerat. Först gick jag och syrran till Min barndomskompis Maria, därifrån mätte jag och maria upp Emma, också en barndomskompis, och vi drog till en trevlig förfest. Sen blev det folka, folkets hus. I kön kom jag på att det var 10 år sedan jag var där sist. Och sedan märkte jag att det inte var så mycket som hade ändrats. Men jag hade trevligt! Och kvällen gick alldeles för fort. De stängde ju kl 2. Vi tjejer ställde oss i kön där målet var grillade hamburgare, riktigt mys. Det känns att man inte är i en storstad, om man säger så. Sen följde tjejerna mig en bit på vägen till Opa innan jag sa åt dem att vända å de inte skulle få för långt hem själva. 03:30 kolalde jag på klockan sista gången. Rätt lagom tycker jag ändå. :D

Igår eftermiddag kom Michael och Sofi förbi Opa för att hämta mig och mamma. Vi åkte till Sandviken för att hälsa på mammas vän Cina. Det var också riktigt roligt, trecligt och gott. En av hennes söner som brorsan har gjort sattyg med i sina dar, kom också dit. Efter några timmar skjutsade Brorsan hem mig till Opa där Gabriel väntade. : )

I sandviken var det snö. På vissa ställen var det plogvallar upp till lyckstolparnas toppar, helt otroligt!

Sen började jag scanna in bilder. Biler fråm norfar och hans släkt från Tjeckien. De tidigaste bilderna var någonstans ifrån mitten 40-talet eftersom de andra troligtvis försvann i kriget. Jag fick även nedskrivet lita av Opas otroliga historia. Det var nästan bättre än julafton, oim jag ska vara ärlig! Inte för att julafton inte var bra, utan för att deta är så stort för mig. Frågetäcken som rätas ut, och himla skoj att se likheter mellan oss, familjen och gammal släkt. Nu ska jag börja ta itu med andra delar av mina relatives, så jag får en klarare bild från mormors sida, och farmors sida. Där kan man komma tillbaka betydligt längre i tiden. Har för mig att de forskats lite fram till 1600-talet där. Otroligt!

Men nu ska jag fokusera på min lite mer närvarande familj. Nästa station: Far min, Far min. =P


Kommentarer
Postat av: Mia

Hej hopp!



Snygga bilder du lagt ut då :D Skickar mina bilder till dig när jag sitter på ett riktigt internet.

Kramen

2010-12-29 @ 18:01:59
Postat av: Lynn

Tänk vilka fina kvinnor det blev av de söta tjejerna :)

2011-01-16 @ 12:29:49
URL: http://lynnsblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0